Avvikelsehantering

Avvikelsehantering

I Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9, ställs krav på att vårdgivare eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS, utreder avvikelser i verksamheten. Ett effektivt system för avvikelsehantering är nödvändigt för att uppfylla kraven. Vår lösning för avvikelsehantering täcker samtliga verksamheter inom socialtjänst, individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, LSS-verksamhet, skolhälsovården samt kommunal hälso- och sjukvård.

Fördelar med avvikelsehantering i DF RESPONS

Full kontroll. Systemet håller koll på alla ärenden så att inget glöms bort eller faller mellan stolarna. Skulle ett ärende dra ut på tiden påminns handläggaren via e-post.

Spårbarhet. Systemloggen visar historik i ärendet. I enlighet med patientdatalagen loggas vem som öppnat och tagit del av ett ärende, vilket ger underlag för loggranskning.

Processtöd. Systemet informerar handläggare och MAS per e-post när det är dags att utföra aktiveter i systemet. Det är även möjligt att lägga in regler som tvingar kategorisering och dokumentation innan ärendet kan avslutas.

Automatisk statistik. Rapportmallar gör det enkelt att sammanställa statistik på olika nivåer när som helst. Du behöver inte lägga tid på att sitta och göra beräkningar och sammanställningar manuellt.

Anpassningsmöjligheterna. Vilka fält skall finnas på formulären? Hur skall processerna se ut? Vilken statistik skall finnas i standardrapporterna? Ni bestämmer, vi bygger! Tack vare att det går så snabbt och enkelt att bygga anpassningarna i DF Respons kan vi tillsammans testa oss fram med olika lösningar utan att konsultkostnaderna skenar.

Heltäckande. Vår lösning för avvikelsehantering täcker alla verksamheter inom socialtjänst, individ- och familjeomsorg (IFO), äldreomsorg (ÄO), funktionshinder (LSS), skolhälsovården samt övrig kommunal hälso- och sjukvård.

Snabbt att komma igång. Med vår lösning går det fort från projektstart till lansering. Systemets flexibilitet gör det enkelt att på ett mycket snabbt sätt anpassa innehållet efter era önskemål och processer.

Referenser: Burlövs kommun, Fagersta kommun, Mölndals stad, Sigtuna kommun, Skurups kommun, Stenungsunds kommun, Värmdö kommun, Östersunds kommun, Bräcke Diakoni, Apotekstjänst Sverige AB, Svensk Dos AB

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna om du har frågor eller om du vill se våra demofilm.

Process

Varje lösning för avvikelsehantering i DF RESPONS är unik. Lösningen anpassas alltid utifrån era specifika behov. Nedan visas ett exempel på hur processen kan se ut för HSL-avvikelser:

Exempelprocess, HSL-avvikelser.

Rapport

Med systemets rapportmallar går det snabbt och enkelt att ta fram statistik i Excel eller PDF-format. Ni bestämmer själva vilken statistik som ska ingå i mallen.

 

 

 

 

Exempel: Cirkeldiagram, avvikelsehantering, typ av händelse.

Läs mer: Rapporter

Journalsystem

En del menar att avvikelsehanteringen måste vara samma system som journalsystemet. En avvikelserapport är ingen journalhandling men den ska enligt gällande lagstiftning gå att spåra i journalen. Det finns även krav på hur länge en avvikelserapport ska sparas, men den är fortfarande inte en del av patientjournalen. Genom att hantera avvikelserna i ett system som är separat från journalsystemet blir det lättare att leva upp till kraven i patientdatalagen om begränsningar av journalåtkomst. Det finns aldrig någon risk för att omvårdnadspersonalen kommer åt sekretessinformation i journalen.

Läs mer: Journal

Scroll Up