Vård, Omsorg & Socialtjänst

Smart Vård och Omsorg!

För att kunna uppfylla de krav som finns i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, SOSFS 2011:9, är det nödvändigt att ha effektiva och användarvänliga system som stöd för verksamheterna. I DF RESPONS har vi flera lösningar för vård/omsorg/socialtjänst:

Våra lösningar är framtagna i nära samarbete med våra kunder. Varje lösning är unik och anpassas efter er verksamhets specifika behov och önskemål.

   Avvikelsehantering

I Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9, ställs krav på att vårdgivare eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS, utreder avvikelser i verksamheten. Ett effektivt system för avvikelsehantering är nödvändigt för att uppfylla kraven. Vår lösning för avvikelsehantering täcker samtliga verksamheter inom socialtjänst, individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, LSS-verksamhet, skolhälsovården samt kommunal hälso- och sjukvård.

DF RESPONS kraftfulla analys- och rapportfunktioner ger er möjlighet att på ett enkelt sätt följa upp avvikelser.

   Synpunkts-/Klagomålshantering

Vad tycker brukare, anhöriga och andra intressenter om er verksamhet och service?

En del av det systematiska förbättringsarbetet för vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS, är att ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet.

Ett digitalt system för synpunktshantering underlättar arbetet och säkerställer processen.

Så här funkar det
Brukare/anhöriga och andra intressenter lämnar sina synpunkter via ett webbformulär, som integreras på er verksamhets hemsida. Via DF RESPONS får synpunktslämnaren svar på sin synpunkt av en utvald handläggare inom den svarstid som er verksamhet utlovar. Automatiska e-postpåminnelser till handläggarna gör att inga ärenden glöms bort. Med vår publiceringsfunktion är det även möjligt att publicera inkomna synpunkter och svar direkt på er hemsida.

Underlag till förbättringsarbete
Samtidigt som ni utvecklar brukarnas och anhörigas inflytande och delaktighet ökar ni också möjligheterna att förbättra er verksamhet och service med hjälp av de synpunkter som kommer in.

DF RESPONS kraftfulla analys- och rapportfunktioner ger er möjlighet följa upp och ta lärdom av de inkomna synpunkterna. Systemet underlättar även återrapportering till brukare, anhöriga, personal och förtroendevalda.

Process för klagomåls-/synpunktshantering.
Scroll Up