- Skola Bas och Skola Flex
- Processer i skolan
- Kränkande behandling
- Plan mot diskriminering och kränkande behandling
- Anmälan/utredning av frånvaro
- Anmälan behov av särskilt stöd
- Utredning behov av särskilt stöd
- Åtgärdsprogram
- Tilläggsbelopp
- Extra anpassningar
- Anteckningar
- Möte elevhälsan
- Rektorsbeslut
- Olycksfall & tillbud barn/elev
- Synpunkter & klagomål skola
- Ansökan om plats
- Nyanlända elever
- Avvikelsehantering skola
- Process särskilt stöd skola
- Processer i förskolan
- Digital barn/elevakt
- Personalanteckningar & Personalakt
- Systemförvaltarmodulen
Synpunkter & klagomål skola
Enligt skollagen ska huvudmannen ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål som gäller utbildningen. Ett digitalt system för synpunktshantering underlättar arbetet och säkerställer processen.
Enkelt och användarvänligt
Med vår lösning för synpunktshantering i DF RESPONS är det enkelt för elever och vårdnadshavare att lämna synpunkter och klagomål på verksamheten via ett webbformulär på kommunens/skolans hemsida. Det är också lätt för personalen som ska svara på och vid behov utreda synpunkterna. DF RESPONS håller koll på alla ärenden så att inget glöms bort eller faller mellan stolarna. Personalen informeras per e-post när det är dags att utföra aktiviteter i systemet och påminnelser skickas ut automatiskt.
Underlag till förbättringsarbete
Synpunkterna som kommer in kan ni använda som underlag i ert förbättringsarbete. DF RESPONS kraftfulla analys- och rapportfunktioner ger er möjlighet följa upp och ta lärdom av de inkomna synpunkterna.
Exempel på statistik: Antal klagomål per verksamhet.
Kommunövergripande eller enbart för skol- och förskoleverksamhet
De flesta av våra kommunkunder väljer att ha en samlad synpunktshantering för hela kommunen dvs att medborgaren kan lämna synpunkter på hela kommunens verksamhet via ett webbformulär. Men det går också bra att ha en separat synpunktshantering för skol- och förskoleverksamhet.
Anpassat formulär för skolklagomål
På Kristinehamns kommuns hemsida finns exempel på hur en samlad synpunktshantering för hela kommunen kan anpassas för klagomålshantering enligt skollagen. Välj Verksamhet Barnomsorg och utbildning och Jag vill lämna: Klagomål. Då ser du hur formuläret anpassas till ett klagomål enligt skollagen.
Lagkrav uppfylls
I modulen Synpunkter & klagomål kan huvudmannen utreda de klagomål mot utbildningen som lämnas av elever, vårdnadshavare och andra medborgare i enlighet med 4 kap. 7-8 § Skollag (2010:800).
"Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Information om rutinerna ska lämnas på lämpligt sätt".
"Om det vid uppföljning, genom klagomål eller på annat sätt kommer fram att det finns brister i verksamheten, ska huvudmannen se till att nödvändiga åtgärder vidtas".
Erfarenhet och kunskap
Digital Fox har hjälpt kommuner att införa systematisk synpunktshantering sedan 2006. Vi har lång erfarenhet och stor kunskap om de behov och utmaningar som er organisation står inför vid införandet av systematisk synpunktshantering.
Referenser:
Här är några exempel på kommuner som har synpunktshantering i DF RESPONS:
Haninge kommun, Kristinehamns kommun, Kävlinge kommun och Tidaholms kommun.
Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna om du har frågor eller om du är intresserad av en visning.